Bygningskonstruktører flytter over i Akademikerne

Konstruktørforeningen flytter over i hovedorganisationen Akademikerne. Årsagen er, at fremtidens byggeri kræver mere og højere uddannelse.

Konstruktørforeningen (KF) har ansøgt om optagelse i Akademikerne (AC), og AC har godkendt ansøgningen. Det betyder, at KF – og de godt 8.500 bygningskonstruktører, der er medlem af KF – fra årsskiftet vil have AC som deres hovedorganisation.

Konstruktørforeningens formand Gert Johansen begrunder skiftet til AC med byggeriets udvikling:

”Det handler dybest set om, at vi nok føler os mere i familie med arkitekterne og ingeniørerne, da det primært er dem, vi arbejder sammen med i det daglige byggeri. Samtidig kan vi se i krystalkuglen, at fremtidens byggeri stiller større og større krav til konstruktørernes kompetencer, hvilket betyder, at konstruktørerne i fremtiden også vil få flere kandidat- og masteruddannelser. Dermed er det oplagt for bygningskonstruktørerne at være del af akademikernes fællesskab.”

Formand for AC hilser konstruktørerne velkomne

Formand for AC Lars Qvistgaard hilser bygningskonstruktørerne velkomne som medlemmer i akademikerfamilien. Han siger:

”Det er korrekt, at vi har sagt ja til, at Konstruktørforeningen kan blive medlem hos os. Konstruktørforeningen opfylder allerede vores vedtægtsgrundlag om, at de har mulighed for at optage akademikere, da de allerede optager konstruktører med overbygningen Cand.tech. Og så har de jo en bacheloruddannelse, som er på helt det samme niveau som de bygningsingeniører, vi også organiserer. Derfor byder vi dem velkommen i AC.”

Medlemskabet af AC vil være en realitet fra den 1. januar 2019.

Medlemskab af AC er også et farvel til FTF

Konstruktørforeningens optagelse i AC er samtidig et farvel til FTF og til den nye hovedorganisation, der opstår med fusionen af LO og FTF.

”Det er ingen hemmelighed, at KF ikke stemte for fusionen mellem FTF og LO. Nu da fusionen alligevel er en realitet og alt har været kastet op i luften, har det fået os til at kigge på os selv fra andre perspektiver og genoverveje, hvor det er vi egentlig hører til. Overvejelserne har ført til, at vi har søgt optagelse i AC og er blevet optaget,” forklarer KF’s formand Gert Johansen og tilføjer:

”Jeg er sikker på, at fællesskabet i AC vil være til stor gavn for vores medlemmer og vi glæder os til samarbejdet med de andre AC-organisationer i det nye år.”

Om Akademikerne

Akademikerne (AC) er en paraplyorganisation for mere end 25 faglige organisationer, der organiserer danske lønmodtagere. AC er partipolitisk uafhængig og tager sig af vigtige indsatsområder for medlemsorganisationerne både i forhold til arbejdsgivere, politikere og offentligheden.

Læs mere om AC

Om fusionen mellem FTF og LO

LO og FTF vedtog 13. april en fusion af de to hovedorganisationer. Dengang stemte flere organisationer imod – herunder Konstruktørforeningen og Finansforbundet. Med fusionen bliver LO/FTF den største hovedorganisation med over 1 mio. medlemmer, mens AC til sammenligning vil have 380.000 medlemmer efter optagelse af KF’s 8.500 medlemmer.

Få yderligere information

Gert Johansen