Konstruktørernes Dimittendpris 2019 er uddelt

Konstruktørforeningen uddelte den 21. oktober Konstruktørernes Dimittendpris 2019 til den 27-årige Steffen Strauss Lund, uddannet på Professionshøjskolen UCN i Ålborg. Han fik prisen for i sit bachelorprojekt at demonstrere bygningskonstruktørens kernekompetencer og udvise stor forståelse for byggeriets faser, optimering og værdien af tidlig inddragelse.

Konstruktørforeningen (KF) uddelte den 21. oktober Konstruktørernes Dimittendpris 2019 i Ålborg på den regionale Konstruktørdag for KF-medlemmer i Nordjylland.

Prisvinderen er den 27-årige Steffen Strauss Lund fra Professionshøjskolen UCN i Ålborg, som en priskomité har udvalgt blandt 13 nominerede dimittender, der hver især var blevet indstillet af deres uddannelsesinstitution på grundlag af deres afsluttende bachelorprojekt.

Steffen Strauss Lund fik Konstruktørernes Dimittendpris 2019 for i sit bachelorprojekt om et nyt boligbyggeri i Sæby både at demonstrere bygningskonstruktørens kernekompetencer og udvise stor forståelse for både byggeriets faser, optimering og værdien af tidlig inddragelse.

Prisvinder forstår alle facetter af professionen

Om valget af dette års vinder af Konstruktørernes Dimittendpris – der blev uddelt for tredje gang – siger medlem af priskomitéen og formand for KF Gert Johansen:

”Prisvinderen er helt klart en bygningskonstruktør, der forstår og behersker alle facetter af professionen – som fx er at kunne koble byggeteknisk viden, bæredygtighed og ledelse sammen til en helhed. Samtidig vover han sig ud i at indarbejde den nye dagsorden for byggeriet, både hvad angår procesværktøjer som 7 K-modellen, værdiskabelse for alle aktører og AB-systemet – de nye aftaler inden for byggeriet, der bl.a. går ud på at inddrage entreprenøren så tidligt som muligt i processen.”

Konstruktørernes Dimittendpris består af et rejselegat på 10.000 kr. og et års gratis medlemskab af KF.

Så få aktører som muligt i et byggeri skaber succes

Steffen Strauss Lund – der ”selvfølgelig er glad og beæret” over at modtage prisen – siger om sit præmierede bachelorprojekt og ideen bag:

”Mit bud på et succesfuldt byggeri handler om at involvere så få aktører som muligt og inddrage alle tidligt i byggeprocessen – allerede i projekteringen. I mit projekt – som omfatter et treetagers nyt boligbyggeri på 10 blokke med i alt 80 lejligheder – har jeg både fokuseret på bæredygtighed og få aktører. For at imødegå disse krav har jeg valgt at opføre det meste af byggeriet i træelementer, der let kan leveres og hurtigt samles i ’kassetter’ ude på selve byggepladsen. Hermed kan en tømrer let lukke byggeriet – som installationsfagene efterfølgende kan tilgå med deres installationer. Så udover få aktører kræver byggeprocessen heller ikke den store koordination imellem entreprenørerne.”

Nomineringer til en ny prisuddeling på vej

Processen med at nominere kandidater til uddeling af Konstruktørernes Dimittendpris 2020 går snart i gang.

I alt 16 kandidater kan nomineres til prisen hvert år – to afgangsstuderende fra hver uddannelsesinstitution. Alle nominerede er samtidig også de lokale vindere af Konstruktørernes Dimittendpris, hvilket vil blive fejret ved dimittendfesterne henholdsvis for vinter- og sommerafgangsholdene. Den næste nationale vinder vil få overrakt Konstruktørernes Dimittendpris 2020 på Konstruktørdagen i uge 43.

Mere information fås hos KF-formand Gert Johansen (23 67 51 00, gert@kf.dk) og chefkonsulent Ida Andkjær Koch (24 26 41 58, ida@kf.dk). Du kan også læse baggrundsinformation om prisen på KF.dk/dimittendpris.

Download fotos af prisvinderen ved overrækkelsen i den røde boks herunder.

Fotos fra overrækkelsen af Konstruktørernes Dimittendpris 2019

Download fotos  fra overrækkelsen af Konstruktørernes Dimittendpris 2019 til Steffen Strauss Lund på KaffeFair den 21. oktober i Aalborg.

Fotos fra prisoverrækkelse
Mere viden

13 nominerede og 6 komitémedlemmer

Se hvem de 13 nominerede til Konstruktørernes Dimittendpris 2019 er, og hvem der sidder i priskomitéen:

Pressemeddelelse 30/9 2019