Konstruktørernes Dimittendpris: Træbyggeri er ikke altid mere bæredygtigt end beton

For første gang uddeles Konstruktørernes Dimittendpris til en gruppe på to nyuddannede for et projekt om et etageboligbyggeri på 6 etager med bærende konstruktioner af massivt træ( CLT). Projektet viser både konstruktørens brede faglighed, og at træbyggeri ikke altid er mere bæredygtigt end betonbyggeri. De to dimittender kommer fra VIA UC Aarhus.

”Dette års vinder af Konstruktørernes Dimittendpris er et gennemarbejdet projekt, som viser, at de studerende har en god forståelse for byggeriets processer og fremtidens krav til det bæredygtige byggeri. Her skal man nemlig både være analytisk og kritisk.”

Det siger medlem af priskomiteen for Konstruktørernes Dimittendpris Morten Frihagen, adm. direktør i Dansk Håndværk, om dette års vinderprojekt, der går til de to nyuddannede konstruktører Rasmus Schultz Madsen og Mathias Kaanbjerg fra VIA UC Aarhus.

Afgangsprojektet er en bearbejdning af et ikke-realiseret skitseforslag fra CEBRA Architecture for et etageboligbyggeri på 6 etager i Århus, hvor de bærende konstruktioner er af massive træelementer, CLT. Det er første gang, at prisen går til en gruppe.

Træ er ikke altid bæredygtigt nok

Den centrale ide bag projektet er også at efterprøve, om byggeriet kan leve op til den nye klimalovgivning, der træder i kraft den 1. januar 2023, og som stiller krav til både beregning og en maksimumgrænse for CO2-aftrykket for nye bygninger på over 1.000 m2.

”Selvom vi i projektet har valgt at bruge massivt træ i stedet for beton i de bærende konstruktioner, viser vores livscyklusanalyse overraskende, at den samlede miljøpåvirkning for byggeriet udleder tre gange mere CO2 end den kommende, maksimale grænse for CO2-udledning på 12 kg. pr. m2 om året,” siger de to prismodtagere og fortsætter:

”Det ville have givet en bedre livscyklusanalyse (LCA), hvis vi i stedet for træ havde valgt bærende konstruktioner af beton. Det skyldes mange ting. Bl.a. medfører særlige brandkrav til træbyggeri på over 4 etager flere krav til supplerende byggematerialer omkring træelementerne, fx gips. Desuden vurderes træ som affald, der skal brændes af, når der er gået 50 år, mens beton har en bedre LCA, fordi det kan genbruges fx som fyld i veje. Men den danske norm bør ændres, da træ har et stort potentiale som byggemateriale, der kan genbruges i mange år, hvis man behandler og opfører det byggeteknisk korrekt.”

Du kan se en kort video på KF.dk med prismodtagerne, hvori de bl.a. fortæller, hvad det betyder for dem at have vundet Konstruktørernes Dimittendpris, hvad den vigtigste læring om bæredygtigt byggeri har været, og hvordan deres samarbejde var.

15 nominerede projekter på ekstra højt niveau

Ifølge KF-formand Kirsten Nielsen var alle 15 nominerede projekter fra 8 uddannelsessteder i landet på et højt niveau.

”Feltet af projekter har været på et ekstra højt niveau i år. Det betyder, at alle 15 nominerede i princippet kunne have vundet prisen. Men når nu valget faldt på tomandsgruppen fra VIA Aarhus, skyldes det især, at de ud over at have demonstreret en bred vifte af konstruktørkompetencer også har formået at lave nogle ret dybdegående analyser og beregninger bl.a. omkring LCA. Med disse analyser har de vist en mere fremadskuende, kritisk tilgang til, hvad reel bæredygtighed er og stiller både spørgsmål til, om brugen af træ altid er den mest bæredygtige løsning, og om normen for træ som byggemateriale evt. bør justeres.”

De nominerede projekter har en stor spændvidde – fra et nyt plejecenter, en dyrlægeklinik og et bofællesskab for psykisk handicappede til renovering af en kontorbygning og transformation af et laboratorium til et kollegium – ofte med fokus på bæredygtighed. Læs mere og se fotos af de 15 nominerede i Konstruktøren nr. 3 2022.

Konstruktørernes Dimittendpris, der uddeles på KF’s Konstruktørdag den 29. oktober på Hotel Opus i Horsens, består af et rejselegat på 10.000 kr. og et års gratis medlemskab af KF.

Mere information fås hos KF-formand Kirsten Nielsen (54 55 15 54, kirsten@kf.dk). Læs mere om Konstruktørernes Dimittendpris på KF.dk og/eller se videoen med prismodtagerne.

KF.dk/dimittendprisfotos2022 kan du downloade fotos af vinderne, flere af priskomitémedlemmerne og KF’s formand Kirsten Nielsen – samt logo for Konstruktørernes Dimittendpris og en nyhedsversion om prisen.

Medlemmer af priskomitéen:

1. Morten Frihagen, adm. direktør i Dansk Håndværk
  2. Henrik Garver, direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører
  3. Peter Sattrup, chefkonsulent i Danske Arkitektvirksomheder
  4. Maria Bernard Riise, formand for KF’s Uddannelsesudvalg
  5. Lisbeth Fjordvald, formand for KF’s Byggepolitisk Udvalg
  6. Kirsten Nielsen, formand for KF

Udvalgte citater af priskomitéen:

Henrik Garver, direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører:
”Mange af de nyuddannede bygningskonstruktører kommer ud med kompetencer, der er plug-and-play i forhold til de behov, virksomhederne har. Samtidig er det tydeligt, at de nye konstruktører både kan og vil gøre en forskel for både det enkelte projekt og for det samfund, vi lever i. Vinderprojektet fremstår overbevisende med en stærk, analytisk tilgang og en synsvinkel, der viser, at bæredygtighed og bygningers klimaaftryk for alvor er blevet noget, der naturligt er i fokus.”

Morten Frihagen, adm. direktør Dansk Håndværk
”Dimittendprisen er en vigtig pris, fordi den sætter konstruktørens kompetencer og rolle i fokus. Prisen gives på det helt rigtige tidspunkt og sender et vigtigt budskab til alle de nyuddannede, som skal ud på arbejdsmarkedet: ’I har nu kompetencerne til at gøre en forskel i byggeriet’.”