PRESSEMEDDELELSE

Konstruktørforeningen uddeler Konstruktørprisen til ildsjæle inden for digitalt byggeri

Konstruktørforeningen (KF) uddelte den 29. oktober 2022 i Horsens Konstruktørprisen til den frivillige non profit-forening BIM AARHUS for at udbrede viden om digitale bygningsmodeller, som også er med til at understøtte den grønne omstilling. KF uddelte endvidere Konstruktørernes Dimittendpris til to nyuddannede fra VIA UC Aarhus.

Konstruktørforeningen (KF) uddelte den 29. oktober 2022 to priser i Horsens på Konstruktørdagen. Foreningen BIM AARHUS modtog Konstruktørprisen, og to nyuddannede bygningskonstruktører fik Konstruktørernes Dimittendpris.

Om hvorfor BIM AARHUS får Konstruktørprisen, siger KF’s formand Kirsten Nielsen:

”BIM AARHUS – der er en filantropisk forening drevet af ildsjæle – får Konstruktørprisen 2022 for at skabe en tværfaglig dialog i byggebranchen omkring BIM (Building Information Modeling, red.) og digitalisering gennem netværksmøder og konferencer. Alle er velkomne, når branchens dygtige fagfolk gratis videndeler og giver inspirerende viden om netop deres faglighed, så vi bliver klogere sammen til fordel for hele byggebranchen.”

”Netværksmøderne i BIM AARHUS er også med til at skubbe på en udvikling omkring digitalisering og bæredygtighed, hvor digitale værktøjer muliggør gennemførelsen af de mange nødvendige klimaanalyser, som bliver et krav for større byggerier i det nye bygningsreglement. På den måde kan digitale bygningsmodeller være med til at styrke den grønne omstilling.”

Anerkendelse af videndeling i byggeriet

Digital Transformation Director i Arkitema og bygningskonstruktør Marianne Friis modtog som formand for BIM AARHUS prisen. Hun siger:

”Jeg er meget stolt over at tage imod Konstruktørprisen på vegne af vores netværk af frivillige fagfolk på tværs af byggebranchen. At netop BIM AARHUS får prisen, understreger, at videndeling har værdi og er den bedste investering både for den enkelte og for byggebranchen. Vi ser nemlig ind i en fremtid, hvor vi kun kan komme i mål med klimakrav til byggeriet ved at samarbejde om løsninger.”

Konstruktørprisen – der blev indstiftet i 1991 i anledning af KF’s 25-års jubilæum og nu er uddelt for 12. gang – omfatter et diplom, et stykke dansk designkunst, som i år er en glasskål designet af Therese Rand, og et ’plant et træ’-bevis. Prisen gives til en person, virksomhed eller byggeprojekt, som har betydet eller gjort noget ekstraordinært for bygningskonstruktørerne, for byggeriet eller inden for årets tema på Konstruktørdagen.

Konstruktørernes Dimittendpris går til en gruppe

Om dagens anden prismodtager – en gruppe på to dimittender, Mathias Kaanbjerg og Rasmus Schultz Madsen, fra professionshøjskolen VIA University College Aarhus – siger KF-formand Kirsten Nielsen:

”Årets to modtagere af Konstruktørernes Dimittendpris har både demonstreret en bred vifte af konstruktørkompetencer og formået gennem en imponerende livscyklusanalyse at vise, at træbyggeri ikke altid er mere bæredygtigt end betonbyggeri. De har hermed vist en mere fremadskuende, kritisk tilgang til, hvad reel bæredygtighed er.”

Om at modtage prisen for deres fælles projekt siger Rasmus Schultz Madsen:

”Vi er stolte over at have vundet Konstruktørernes Dimittendpris, som vi også ser som et stort skulderklap. For vi har virkelig knoklet for at lave et gennemarbejdet projekt.”

Det er 6. gang Konstruktørernes Dimittendpris uddeles. Den består af et rejselegat på 10.000 kr. og et års gratis medlemskab af KF.

Læs mere om vinderprojektet og se en video med de to prisvindere på KF.dk/nyheder.

Mere information fås hos KF-formand Kirsten Nielsen (54 55 15 54, kirsten@kf.dk) og kommunikationschef Kirsten Andersen (22280255, kido@kf.dk).

Fotos & billedtekster

Download fotos på hhv. Konstruktørprisen og Konstruktørernes Dimittendpris.

1) Konstruktørprisen: (klik på linket)

Foto 1: Prisoverrækkelse af Konstruktørprisen til BIM AARHUS. Foto: Palle Skov

• Billedtekst: Konstruktørforeningens formand Kirsten Nielsen overrækker Konstruktørprisen til Marianne Friis, formand for BIM AARHUS.

Foto 2 & 3: Portræt af Marianne Friis, formand for BIM AARHUS. Foto: Palle Skov

• Billedtekst: Bygningskonstruktør Marianne Friis er formand for BIM AARHUS, der er et netværk af digitale eksperter fra byggebranchen, som ønsker at udveksle og udvikle vigtige BIM-værktøjer til gratis brug for byggebranchen.

2) Konstruktørernes Dimittendpris: (klik på linket)

Foto 1: Prisoverrækkelse af Konstruktørernes Dimittendpris. Foto: Palle Skov

• Billedtekst: Konstruktørernes Dimittendpris 2022 går til Rasmus Schultz Madsen (tv.) og Mathias Kaanbjerg fra VIA UC Aarhus for deres afgangsprojekt. Foto: Palle Skov

Foto 2: Portræt af Mathias Kaanbjerg og Rasmus Schultz Madsen. Foto: Niels Åge Skovbo