Vinder af Konstruktørernes Dimittendpris 2020: En stærk generalist med fokus på bæredygtighed

Den nyuddannede bygningskonstruktør Anna Baumann fra VIA University College i Horsens bliver modtager af Konstruktørernes Dimittendpris 2020. Hendes ”ekstraordinært gennemarbejdede renoveringsprojekt” er transformation af en industribygning til et kulturhus. Transformation er den nye trend i byggeriet, siger underdirektør i DI Dansk Byggeri Michael H. Nielsen, der er med i priskomiteen.

”Årets modtager af Konstruktørernes Dimittendpris demonstrerer på forbilledlig vis, hvordan den moderne generalist i byggeriet ser ud ved i sit projekt at transformere en gammel maltfabrik i Ebeltoft til et nutidigt, bæredygtigt hus med udstillings-, værksteds- og mødefaciliteter.”

Det siger formand i Konstruktørforeningen (KF) Gert Johansen om den 24-årige Anna Baumann, der i sommers dimitterede som bygningskonstruktør fra den internationale linje på VIA University College i Horsens.

Han bakkes op af underdirektør i DI Dansk Byggeri Michael H. Nielsen, som også er medlem af den priskomite, der har valgt projektet ud af i alt 15 afgangsprojekter fra landets 8 uddannelsesinstitutioner for bygningskonstruktøruddannelsen:

”Projektet er på flotteste vis gennemarbejdet med konstruktørens typiske kompetencer – som bl.a. er forståelse for samspillet mellem plan og udførelse, så alle byggetekniske forhold bliver håndteret, hvilket er en forudsætning for, at et renoveringsprojekt kan realiseres med succes. Der er tale om en transformation af en gammel bygning – ikke et nybyggeri. At bygge ’transformérbart’ er en ny og vigtig disciplin, som handler om, at man ikke bare ukritisk genanvender – men at man forholder sig til de eksisterende konstruktioner og ud fra flere parametre vurderer, hvad der kan genanvendes og genbruges i den nye funktion.”

Anna Baumann er den fjerde prismodtager og den første kvinde, som modtager prisen.

Projekt bygger på arkitektkonkurrenceforslag

Afgangsprojektet bygger på et ikke-vindende konkurrenceforslag fra Schmidt Hammer Lassen Architects om at omdanne et industribygningskompleks på fire bygninger – som maltfabrikken er en del af – til et kulturhus. Anna Baumanns projekt omfatter alle byggeriets faser fra ide til aflevering og udbud.

Ud over at afgangsprojektet fik topkarakter, påpeger VIA UC Horsens i sin nominering af ”det helt ekstraordinært gennemarbejdede renoveringsprojekt”, at den valgte bebyggelse både i kompleksitet og størrelsesomfang var ”over det, som normalt anbefales til et 7. semester-bachelorprojekt”.

Generelt et højt niveau for alle 15 nominerede

Konstruktørernes Dimittendpris uddeles på Hotel Opus i Horsens den 24. oktober på KF’s årlige Konstruktørdag og består af et rejselegat på 10.000 kr. og et års gratis medlemskab af KF.

Gert Johansen understreger, at alle 15 projekter ”absolut havde et meget højt niveau”, hvorfor ”de små detaljer blev afgørende”.

Om formålet med prisen siger Gert Johansen:

”Konstruktørernes Dimittendpris er indstiftet af KF for netop at sætte fokus på det kæmpe arbejde, de studerende lægger for dagen i løbet af deres studietid. Samtidig er prisen forhåbentlig også med til at fremme branchens forståelse for, hvor fantastisk og kompetencegivende konstruktøruddannelsen er, og hvilken stor bredde den har. Derfor er jeg også særligt glad for, at nogle af konstruktørernes ’aftagere’ – DI Dansk Byggeri, Danske Arkitektvirksomheder og Foreningen af Rådgivende Ingeniører – er med i priskomitéen. Det giver mere vægt bag prisen og valget af modtager.”

Mere information fås hos KF-formand Gert Johansen (23 67 51 00, gert@kf.dk) og chefkonsulent Ida Andkjær Koch (24 26 41 58, ida@kf.dk). Læs mere om Konstruktørernes Dimittendpris på KF.dk.

Foto & logo

KF.dk/dimittendprisfotos2020 kan du downloade fotos af vinder Anna Baumann og flere af komitemedlemmerne – bl.a. Michael H. Nielsen og Gert Johansen – samt logo for Konstruktørernes Dimittendpris.

Medlemmer af priskomitéen

1. Michael H. Nielsen, underdirektør i DI Dansk Byggeri
  2. Tine Weisshappel Holmboe, chefkonsulent i Danske Arkitektvirksomheder
  4. Maria Bernard Riise, formand for KF’s uddannelsesudvalg
  5. Lisbeth Fjordvald, formand for KF’s byggepolitiske udvalg

Læs mere om Konstruktørernes Dimittendpris og se fotos af de i alt 15 nominerede henholdsvis for vinterafgangsholdet 2020 og sommerafgangsholdet 2020.

DOWNLOAD

Konstruktørernes Dimittendpris: Fotos & logo

Download logo for Konstruktørernes Dimittendpris 2020 og fotos af:

• Anna Baumann (prisvinder)
  • Michael H. Nielsen (medlem af priskomiteen)
  • Tine Weisshappel Holmboe (medlem af priskomiteen)
  • Gert Johansen (medlem af priskomiteen)

NB! Fotokreditering står i fil-navnet.

Fotos Dimittendpris 2020