Vinderen af Konstruktørernes Dimittendpris 2017 er fundet

Den nyuddannede bygningskonstruktør Rasmus Gandrup bliver den første modtager af Konstruktørernes Dimittendpris, som overrækkes i Herning den 24. oktober 2017. Han får prisen, fordi han i sit bachelorprojekt har vist en innovativ og undersøgende tilgang til nye konstruktionssystemer i massivt træ, som endnu er ukendte i Danmark.

”Prisvinderen viser en vilje til at eksperimentere med ny teknologi og metoder i byggeriet, som ligger ud over det sædvanlige og tillærte.”

Det siger chefkonsulent i Danske Arkitektvirksomheder Peter Andreas Sattrup om den nyuddannede bygningskonstruktør Rasmus Gandrup, der af en priskomite med repræsentanter fra byggebranchen netop er udpeget som vinder af Konstruktørernes Dimittendpris 2017.

Konstruktørernes Dimittendpris, der er indstiftet af Konstruktørforeningen (KF) i anledning af bygningskonstruktøruddannelsens 50-års jubilæum, består af 10.000 kr. og et års frikontingent. Prisen uddeles for første gang den 24. oktober i Herning på Hotel Eyde, i forbindelse med at KF afholder den årlige Konstruktørdag for sine medlemmer.

Innovativ tilgang til et nyt byggemateriale

34-årige Rasmus Gandrup, der er uddannet på Professionshøjskolen VIA University College Aarhus, er udvalgt blandt seks nominerede dimittender, der hver især er blevet indstillet af deres uddannelsesinstitution på grundlag af det afsluttende bachelorprojekt.

Rasmus Gandrup fokuserer i sit projekt på tekniske muligheder og begrænsninger ved at bygge med CLT-elementer – som er et nyt, let byggemateriale af massivt træ, der endnu er ret ukendt i Danmark, men som bliver brugt mange steder i verden – bl.a. til at bygge højhuse af træ med.

Om priskomiteens valg af Rasmus Gandrup siger direktør i Dansk Byggeri Michael H. Nielsen:

”Det var et felt med meget kvalificerede kandidater, som lå i hårfin konkurrence, da vi nåede frem til mållinjen. Det, der afgjorde, at vi valgte Rasmus Gandrups projekt, var både hans innovative tilgang, hvor han udfordrer sig selv og byggeriet med et nyt produkt, og hans overbevisende dokumentation af de egenskaber og forhold, man byggeteknisk og konstruktionsmæssigt skal tage højde for ved anvendelse af et nyt produkt i byggeriet.”

Højt niveau for de nominerede

Om de indstillede seks kandidater siger Peter Andreas Sattrup:

”De nominerede projekter har alle haft et højt niveau, og det er forfriskende, at de viser så mange forskellige tilgange til faget. Nogle går tæt på arkitektfaglige problemstillinger, mens andre peger i retning af ingeniør- eller entreprenørmæssige udfordringer. Tilsammen viser de en stor bredde og sætter også en fed streg under konstruktørernes rolle som teknikere, der kan knytte byggeriets værdikæde sammen.”

Pris skal skabe synlighed om konstruktørfaget

Om baggrunden for Konstruktørernes Dimittendpris siger KF-formand Gert Johansen:

”Konstruktørforeningen ønsker at synliggøre uddannelsen og professionen endnu mere ved at hædre en talentfuld, nyuddannet bygningskonstruktør. Med prisen ønsker vi også at understrege, at kvalitet, innovation og effektive byggeprocesser er afhængige af fagfolk med stærke kompetencer og en god uddannelse.”

Mere info fås hos KF-formand Gert Johansen (23675100, gert@kf.dk) og chefkonsulent Ida Andkjær Koch (24264158, ida@kf.dk). Læs mere om Dimittendprisen på KF.dk.

DOWNLOAD

Konstruktørernes Dimittendpris: Fotos & logo

Download fotos af Rasmus Gandrup, Gert Johansen, Michael H. Nielsen, Peter Andreas Sattrup samt logo for Konstruktørernes Dimittendpris.

NB! Fotokreditering står i fil-navnet.

Fotos og logo

Priskomite

Vinderen af Konstruktørernes Dimittendpris 2017 er udpeget af en priskomite, som består af:

1. Peter Andreas Sattrup, chefkonsulent i Danske Arkitektvirksomheder
  2. Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri
  4. Maria Bernard Riise, formand for KF’s uddannelsesudvalg
  5. Lisbeth Fjordvald, formand for KF’s byggepolitiske udvalg

Nominerede kandidater

De seks nominerede kandidater, der er udpeget af deres uddannelsesinstitutioner som den bedste dimittend på deres skole, er alle vindere af den lokale Konstruktørernes Dimittendpris 2017, som blev uddelt ved dimittendfesterne før sommerferien 2017 og bestod af en Kay Bojesen-abe og et diplom.

De seks lokale vindere er:

1. Jacob Dreier Jacobsen, Erhvervsakademiet Lillebælt i Odense (EAL), fik den lokale Dimittendpris for at have fundet frem til flere spændende løsningsmuligheder for fugt i byggeriet.
  2. Lars Søe Larsen, University College Nordjylland (UCN), blev belønnet for en ”fremragende procesforståelse” i et boligrenoveringsprojekt fra idé til færdigt byggeri.
  3. Bei Chu, VIA Horsens fik overrakt prisen for sin opgave, der demonstrerer en særlig forståelse for holistisk, bæredygtigt byggeri.
  4. Kasper Andersen, VIA Holstebro, fik prisen for at sætte fokus på bedre og mere effektive byggemetoder til fremme for byggeprocessen i alle faser.
  5. Nadia Khatari, Erhvervsakademi Sjælland i Næstved (EASJ), fik prisen for sin projektering af et boligkompleks for handikappede unge.
  6. Rasmus Gandrup, VIA Aarhus, fik både den lokale pris og får overrakt den nationale Dimittendpris d. 24/10 2017 for at fokusere på tekniske muligheder