Vinderen af Konstruktørernes Dimittendpris 2019 er fundet

Den nyuddannede bygningskonstruktør Steffen Strauss Lund fra Professionsskolen UCN i Aalborg bliver modtager af Konstruktørernes Dimittendpris 2019 den 21. oktober. Han får prisen, fordi han i sit bachelorprojekt – der er et nyt boligbyggeri i Sæby – både demonstrerer bygningskonstruktørens kernekompetencer og har stor forståelse for byggeriets processer og optimering af disse. Desuden har han et særligt fokus på hele byggeriets nye aftalegrundlag og bæredygtighed.

”Vinderprojektet er supergodt gennemarbejdet og demonstrerer en bred vifte af indsigt i byggeriets processer og rammevilkår, da det også forholder sig til den nye pakke af aftalevilkår og ydelsesbeskrivelser (AB18, ABR18 og YBL18). Desuden inddrager det projektering efter certificeringsordningen DGNB, som adresserer den aktuelle bæredygtighedsdagsorden.”

Det siger formand i Konstruktørforeningens Uddannelsesudvalg Maria Bernard Riise om den 27-årige bygningskonstruktør Steffen Strauss Lund, der er uddannet fra Professionsskolen UCN i Aalborg og netop er udpeget som vinder af Konstruktørernes Dimittendpris 2019.

Hun fortsætter:

”Udover at dimittenden på fineste vis demonstrerer bygningskonstruktørens kernekompetencer, fx som agent for den gode kommunikation i både projektering og udførelsesfasen, så demonstrerer han også en faglig forståelse for sammenhængen mellem fagligheder, optimering og for ledelsesværktøjer, der fremmer en værdiskabende byggeproces.”

Bag beslutningen står en priskomite på seks repræsentanter fra byggebranchen – heraf tre fra Konstruktørforeningen (KF).

Boligblokke i 3 etager

Projektet ’Strandkanten i Sæby’ går ud på at opføre 10 blokke i tre etager med kælder og 80 lejligheder fordelt på 2-, 3- og 4-værelselseslejligheder. Byggeriet skal opføres som et bæredygtigt DGNB-certificeret byggeri – hvilket bl.a. betyder, at det primært skal opføres i træ. Endvidere har Steffen Strauss Lund ved at bruge de nye aftalevilkår for bygge- og anlægsbranchen, fx AB18, sat fokus på at involvere entreprenøren allerede i projekteringsfasen.

Projektet vandt oprindeligt 2. pladsen i en arkitektkonkurrence og er tegnet af Arkinord. Efterfølgende har dimittenden viderebearbejdet projektet, så det omfatter alle byggeriets faser fra ide til aflevering og drift.

13 nominerede til Konstruktørernes Dimittendpris

I alt var 13 dimittender fra otte uddannelsessteder indstillet til Konstruktørernes Dimittendpris 2019, der er indstiftet af Konstruktørforeningen (KF) og består af 10.000 kr. og et års gratis medlemskab i KF. Prisen uddeles den 21. oktober på KaffeFair i Aalborg, i forbindelse med at KF afholder sin regionale Konstruktørdag for medlemmerne i Region Nordjylland – hvor UCN befinder sig.

De 13 nominerede projekter spænder bredt fra et nybygget kultur- og teaterhus i hjertet af Nørrebro og søjlefundering af bygninger på Færøernes klipper til et boligbyggeri på 9 etager og en guide til, hvordan man med præfabrikerede modulelementer kan føre et selvbygger-bofællesskab trygt igennem byggeriets mange processer.

Mere info fås hos KF-formand Gert Johansen (23 67 51 00, gert@kf.dk) og chefkonsulent Ida Andkjær Koch (24 26 41 58, ida@kf.dk).

Læs mere om Konstruktørernes Dimittendpris på KF.dk.

DOWNLOAD

Konstruktørernes Dimittendpris: Fotos & logo

Download logo for Konstruktørernes Dimittendpris og fotos af:

• Steffen Strauss Lund
  • Michael H. Nielsen,
  • Tine Weisshappel Holmboe
  • Maria Bernard Riise

NB! Fotokreditering står i fil-navnet.

Foto: Konstruktørernes Dimittendpris 2019

Priskomité

Vinderen af Konstruktørernes Dimittendpris 2019 er udpeget af en priskomite, som består af:

1. Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri
  2. Tine Weisshappel Holmboe, chefkonsulent i Danske Arkitektvirksomheder
  4. Maria Bernard Riise, formand for KF’s uddannelsesudvalg
  5. Lisbeth Fjordvald, formand for KF’s byggepolitiske udvalg

13 nominerede til Konstruktørernes Dimittendpris 2019

De 13 nominerede er udpeget af uddannelsesstederne og har alle modtaget et diplom og en Kay Bojesen-abe i gave.

1. Alex Peter Jochumsen – Erhvervsakademi Vest, EASV, Esbjerg
  2. Asger Wils Frederiksen – Professionshøjskolen VIA UC, Holstebro
  3. Dánjal Mouritsson Joensen – Professionshøjskolen VIA UC, Horsens
  4. Jeppe Løgtved Vittrup – University College Nordjylland, UCN, Aalborg
  5. Katrine Juhl Hansen – Københavns Erhvervsakademi, KEA, København
  6. Lasse Krodal Pedersen – Professionshøjskolen VIA UC, Aarhus.
  7. Louis Stavensø Halskov – Erhvervsakademi og Professionshøjskole, UCL, Odense
  8. Matthew Thomson, – Københavns Erhvervsakademi, KEA, København
  9. Merete Langdahl Lyngholm – Professionshøjskolen VIA UC, Holstebro
  10. Nicolaj Ryvig – Professionshøjskolen VIA UC, Aarhus
  11. Rune Møller Pedersen – Zealand (tidl. Erhvervsakademi Sjælland, EASJ), Næstved
  12. Samuel Grubb – Erhvervsakademi og Professionshøjskole, UCL, Odense
  13. Steffen Strauss Lund – University College Nordjylland, UCN, Aalborg

Læs mere og se fotos af de nominerede henholdsvis for vinterafgangsholdet 2019 og sommerafgangsholdet 2019.