Gå til sidens indhold

Danmarks største anlægsprojekt er det bedste og sjoveste job

De 17 stationer på Københavns nye metrolinje, Cityringen, indvies 29. september 2019. Bygningskonstruktør og projektleder Jacob Vimpel har været med i hele processen for det, han synes er ”det bedste og sjoveste job”.

Jacob Vimpel_FOTO Mestroselskabet.jpg
Jacob Vimpel, der har arbejdet i Metroselskabet siden 2010, har været med i hele processen fra udbud af Cityringen til udførelse og tilsyn. Foto: Metroselskabet

8.000 håndlavede teglsten i tre røde nuancer udgør atriumvæggen på den nye metrostation Enghave Plads i København.

Bygningskonstruktør og projektleder i Metroselskabet Jacob Vimpel har et særlig forhold til denne væg.

”Jeg har haft fornøjelsen af at føre tilsyn på architectural finishes, som er alt det, der er synligt, og har derfor holdt øje med hver enkelt teglsten på væggen for at kontrollere, om fugerne var korrekte, og om armeringsnettet bag de yderste dele af væggen var monteret korrekt for at sikre, at væggene kan holde til kraftige slag i tilfælde af hærværk. Ideen bag designet er, at det skal se ud som om, at hver sten er lagt for sig selv.”

Cityringens 17 nye stationer, der efter planen er klar til indvielse 29. september 2019, har fået flere farver og større individuelt præg end de hidtidige metrostationer.

Rådgiverne bag arkitekturen på stationerne er COWI, Arup og Systra i joint venture – CASJV. Hovedentreprenør på projektet er konsortiet Copenhagen Metro Team, CMT. Kontrakten på Cityringen blev indgået i 2011, og projektet har kostet omkring 25 mia. kr.

Med i hele Cityring-forløbet

Jacob Vimpel, der har arbejdet i Metroselskabet siden 2010, har været med i hele processen fra udbud af Cityringen til udførelse og tilsyn.

Han har haft flere funktioner på projektet – bl.a. har han ført tilsyn med det synlige in-situ støbte betonarbejde og været involveret i alle arkitektoniske elementer og mock-ups af samtlige beklædningssystemer samt været med i forløbet omkring udbud, kontraktskrivning, ledningsomlægninger og bygningsændringer.

Desuden er han på bygherresiden også involveret i forskellige faser omkring den nye metrolinje mellem Nordhavn og Sydhavn, der delvist åbner i 2020 og endeligt i 2024 samt i en letbane mellem DTU og Ishøj, der åbner 2023.

Glad for Metroselskabets internationale miljø

Selvom Jacob Vimpel ”nærmest ved et uheld” kom til Metroselskabet, synes han, at det er ”det bedste og sjoveste job”, han har haft.

”Ud over at det er fascinerende at være med på så stort et projekt – det største anlægsprojekt siden Christian IV anlagde Christianshavn for 400 år siden – samler jobbet i Metroselskabet hele paletten af mine erfaringer og kompetencer – fra mine uddannelser som bygningssnedker, bygningskonstruktør med afgang fra Wales og en masteruddannelse i projektledelse i Skotland videre til ansættelser i forskellige tegnestuer og designfirmaer,” siger han og fortsætter:

”Foruden de mange fagdiscipliner, jeg har arbejdet med på Cityringen, nyder jeg også det internationale miljø og den dynamik, som præger både byggepladserne og kontoret i Metroselskabet – hvor vi er omkring 300 fastansatte og projektansatte rådgivere og specialister fra hele verden.”

Han tilføjer:

”Det er som at arbejde i udlandet med den fordel, at man er hjemme.”

Læs mere om Cityringen i Konstruktøren nr. 2 2019.

BLÅ BOG

Jacob Vimpel

  • Alder: 53 år
  • Uddannelse: Er både uddannet bygningssnedker i 1989, bygningskonstruktør i 1993 med afgang fra Glarmorgan University i Wales og en masteruddannelse i Construction/Project Management på Heriot-Watt University i Skotland i 1995.
  • Job: Har siden 1995 bl.a. arbejdet på tegnestuer som KHR arkitekter og H+ Arkitekter og i design/produktionsfirmaer som Art Andersen & Copenhagen og Kvadrat Soft Cells samt i entreprenørfirmaet Jakon. Ansat i Metroselskabet siden 2010, hvor han har arbejdet på Cityringen, Nordhavn-Sydhavn-metrolinjen (åbner delvist i 2020 og endeligt i 2024) og letbanen mellem Ishøj og DTU (åbner i 2024) i forskellige funktioner bl.a. med koordinering af arkitektur og bygherretilsyn. Har desuden løbende haft ansvar for 60 bygningskonstruktørpraktikanter primært fra den internationale linje, hvoraf 20 er blevet fastansat.

Byggefakta

  • Projekt: Cityringen i København og Frederiksberg
  • Byggeperiode: 2013-2019 (planlægning har været i gang siden 2002)
  • Antal stationer på Cityringen: 17
  • Bygherre: Metroselskabet A/S, ejet af Københavns Kommune (50 %), Frederiksberg Kommune (8,3 %) og staten (41,7 %)
  • Arkitekt og ingeniør: COWI, Arup, og Systra
  • Hovedentreprenør: Copenhagen Metro Team, CMT (ejet af Salini Impregilo)
  • Levering og styring af metrotog: Ansaldo STS
  • Pris: 24,8 mia. kr.

Læs mere om metrobyggeriet på M.dk.