Gå til sidens indhold

Debat: Konstruktørens vigtigste kompetence er evnen til at tilpasse sig en foranderlig branche

Konstruktøruddannelsen skal formå både at matche og skubbe på udviklingen i byggeriet. Derfor må vi indimellem sige farvel til traditionelle konstruktørkompetencer. Det mener Mikkel Toppel Andersen og Jan Bronke, begge undervisere på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Meningsstafet 2 2022 16 9
To undervisere på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har taget stafetten op i en ny 'Meningsstafet' i Konstruktøren nr. 2, hvor de svarer tre VIA-undervisere på deres 'Meningsstafet' i forrige blad.

”Vi vil gerne sige tak til de modige undervisere fra VIA for i sidste Meningsstafet (Konstruktøren nr. 1 2022, red.) at tage den relevante og vigtige diskussion op, om bygningskonstruktørerne skal være generalister eller kunne specialisere sig mere under uddannelsen.”

Sådan indleder to konstruktører og undervisere på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Mikkel Toppel Andersen og Jan Bronke, en Meningsstafet i Konstruktøren nr. 2 2022 – som er en slags svar på tiltale til de tre undervisere på VIA.

Meningsstafetten fra Konstruktøren nr. 1 2022 affødte også debat på KF’s sociale medier.

En konstruktør har mange kernekompetencer

De to undervisere på UCL er enige i, at uddannelsen skal fastholde kernekompetencerne, men mener ikke, at de kan reduceres til kun at omfatte seks.

”Hvis de 6 kernekompetencer (byggeteknik, konstruktionsforståelse, materialelære og -forståelse, projektstyring, bygbarhed og byggestyring) – som de tre VIA-undervisere nævner i Meningsstafetten – udgør essensen af den fremtidige bygningskonstruktør, er den i vores optik nærmest at sammenligne med kompetenceprofilen for en uddannet byggekoordinator. Men konstruktøruddannelsen er en akademisk uddannelse på bachelorniveau, som stiller visse akademiske krav til uddannelsesinstitutionerne og samtidig henvender sig bredt til byggebranchen,” siger de og fortsætter:

”Især ser vi, at der i stigende grad er et behov for yderligere fokus på digitalisering, samarbejde, ledelse og kommunikation, samtidig med at bæredygtighed skal på agendaen for samtlige semestertrin og discipliner i uddannelsen.”

Uddannelsen skal afspejle et stigende studenteroptag

I debatindlægget erklærer de to undervisere sig enige i, at der er stoftrængsel på uddannelsen, men mener, at uddannelsen i endnu højere grad skal reflektere, at der i dag er et langt større optag af studenter end før.

”Derfor skal vi måske se i retning af mere praksisnære elementer som fx minipraktik i de første semestre.”

Læs hele Meningsstafetten.

Mere debat

Generalist eller specialist?

Se hvad andre konstruktører mener om, hvorvidt konstruktøren skal være generalist eller specialist.

Debat
Meningsstafetten

Debat i Konstruktøren

Fagbladet Konstruktøren bringer løbende en såkaldt Meningsstafet, hvor branchefolk udtrykker holdninger og meninger om konstruktørrelevante emner.

Se et udvalg af:

Meningsstafetten
KF’S MEDIER

Fagbladet Konstruktøren

Konstruktøren er et journalistisk redigeret medlemsblad, der bringer relevante og aktuelle artikler om bl.a. byggeri, byggebranche og bygningskonstruktør-professionen.

Læs den seneste nummer eller tidligere udgaver af medlemsbladet:

Konstruktøren