Gå til sidens indhold

Brug LinkedIn

Hvis du har en profil på LinkedIn, øger du chancen for, at en arbejdsgiver finder dig gennem dit netværk, eller at du selv finder et job. Læs mere om, hvordan du kan oprette en god profil på LinkedIn.

Flere og flere virksomheder søger nye medarbejdere gennem sociale medier. Derfor er det oplagt at have en profil på LinkedIn – uanset om du er jobsøgende eller ej.

Men du kan også bruge LinkedIn til andet end at søge job, fx til at:

  • Få input til at styre din karriere ved at se på, hvilke kurser/job andre har taget
  • Holde styr på dit netværk og få kontakt til andre bygningskonstruktører
  • Markedsføre dig selv – fx hvis du gerne vil holde oplæg eller arbejde med bestemte områder
  • Udvikle dig fagligt ved at dele og få ny viden om det, du arbejder med
  • Øve dig i at diskutere byggefaglige emner (som også er en god måde at gøre sig synlig over for potentielle arbejdsgivere og kolleger)
  • Søge job uden at være synligt jobsøgende
  • Bruge din LinkedIn-profil som dit basis-cv
  • Opdage job, fx fordi dine kontakter gør opmærksom på, at deres arbejdsplads har en ledig stilling

Herunder får du en guide til at komme i gang med LinkedIn.

Du kan også melde dig til et kursus i LinkedIn for bygningskonstruktører flere steder i landet. Se KF.dk/arrangementer for aktuelle datoer.

  • Ni gode råd til hvordan du bruger LinkedIn

    Hvis du vil findes af arbejdsgiverne på LinkedIn, skal du og dine kompetencer være synlige og søgbare.

    Her får du nogle tips til, hvordan du bruger LinkedIn bedst.

    1. Opret din profil allerede, mens du er under uddannelse eller i arbejde. Det tager tid at opbygge et velfungerende netværk.
    2. Gør din profil let at finde for rekrutteringskonsulenter: Det gør du under 'Dig' (dit billede) ved at vælge 'Indstillinger og privatliv'. Her vælger du 'Præferencer for jobsøgning' og scroller derefter ned og vælger 'Giv rekrutteringskonsulenter besked om, at du er interesseret i nye muligheder'.   
    3. Brug din faglige overskrift rigtigt: Arbejdsgiverne søger sjældent på ’ledig’, men vil søge på de funktioner, de har behov for at få udfyldt. Derfor kan det være bedre at skrive noget i stil med fx: ’Bygningskonstruktør med indsigt i xxx’ eller ’Bygningskonstruktør og byggeleder med speciale i xxx’.
    4. Udfyld også den korte beskrivelse af dig selv, så du nævner det vigtigste først. Går en arbejdsgiver ind på din profil, skal de vide, hvem du er i løbet af de første 350 tegn. Skal de læse mere end det, skal de aktivt klikke på beskrivelsen, og det kræver, at de første 350 tegn er interessante nok til, at de klikker.
    5. Inviter bredt – fx både tidligere arbejdsgivere, medstuderende, tidligere kolleger, venner og familie. Du ved aldrig, hvor hjælpen kan komme fra.
    6. Undersøg altid folks baggrund, når du får en LinkedIn-anmodning og vurder, om det er relevant for dig at lukke dem ind i dit netværk, hvis du slet ikke kender dem.
      Fremvis dine resultater: Skriv eller henvis til de resultater, du har opnået.
    7. Sørg for, at årstal og fakta i din LinkedIn-profil matcher det, du skriver i dit cv. Mange virksomheder tjekker også deres ansøgere på LinkedIn, men mange ansøgere glemmer at få de to cv’er til at stemme overens. Det gør dog ikke noget, at der står mere på LinkedIn end i dit skriftlige cv.
    8. Kopier eventuelt webadressen til din profil direkte ind i dit cv og spar arbejdsgiveren for selv at skulle søge det frem.
    9. Få gerne tidligere kolleger, samarbejdspartnere og arbejdsgivere til at anbefale dig. Det er gode referencer af have med.

Lav en professionel video

LinkedIn giver selv en række gode råd til, hvordan du kan bruge deres site. Se fx deres guide til, hvordan du laver en professionel video (på engelsk).

How to make a quick and easy professional video for LinkedIn (that doesn't suck)
LinkedIn

Vil du vide mere?

Opret en profil på LinkedIn

Opret en profil på LinkedIn