Gå til sidens indhold

Kvalitetssikring: Digitalt overblik over afvigelser forebygger fejl

For bygningskonstruktør Lisbet Qvist – der er kvalitetssikringsansvarlig for BLOX-byggeriet på havnefronten i København – er det vigtigt hurtigt at få et overblik over afvigelser for at kunne forebygge fejl. Det kan bedst ske ved, at hele processen med registrering og dokumentation foregår digitalt.

Lisbeth Qvist_Foto ZÜBLIN.JPG
Bygningskonstruktør Lisbet Qvist fra entreprenørfirmaet ZÜBLIN har haft ansvar for både kvalitet, bæredygtighed og miljø på BLOX-byggeriet på havnefronten i København. Foto: ZÜBLIN

Selvom bygningskonstruktør Lisbet Qvist har ansvar for både kvalitet, bæredygtighed og miljø i entreprenørfirmaet ZÜBLIN, er det ikke hendes opgave at gå ude på selve byggepladsen.

”I ZÜBLIN har byggelederne ansvar for både entreprise og kvalitet, da vores holdning er, at hvis de kun har ansvar for tidsplan og økonomi, kan det blive på bekostning af kvaliteten. Min opgave er at støtte byggelederne, så de kan udføre deres kvalitetssikring mest optimalt ude på pladsen,” siger hun og fortsætter:

”Som kvalitetsansvarlig skal jeg bl.a. udvikle processer, procedurer og skemaer til kvalitetssikring og kontrol på pladsen, så det lever op til alle krav i de meget omfattende tekniske beskrivelser af byggeriet. Ud over kvalitetssikring af vores egenproduktion har jeg også ansvar for de ydelser, som underentreprenørerne leverer.”

Indtil sommeren 2017, hvor hun gik på barsel, var hun kvalitetsansvarlig for den legoklods-inspirerede bygning BLOX på havnefronten i København.

Bygningen, der er tegnet af den hollandske arkitekt OMA, bliver indviet i foråret 2018 og skal huse Dansk Arkitektur Centers udstillingsområde, storrumskontorer, 22 penthouselejligheder, et underjordisk parkeringsanlæg, restaurant og cafe.

Sikrer kvaliteten via en app

Lisbet Qvist har arbejdet på BLOX-projektet i knap tre år og kom til, da byggeriet var ”et hul i jorden på 18 meter”. Indtil da var det kun anlægs- og funderingsafdelingen i ZÜBLIN, der havde været involveret i byggeriet bl.a. med etablering af sekantpæle, spuns, jordankre og grundvandssænkning. Kvalitetssikring og dokumentation foregik analogt på papir.

For ikke at ende med 400 mapper med papir gik hun i gang med at undersøge mulighederne for at foretage kvalitetssikring og dokumentation digitalt.

”Sammen med vores kvalitets- og produktionsafdeling og to kvalitetskoordinatorer fandt vi frem til en app, Dalux, der er indrettet sådan, at både byggelederne nemt kan bruge den på pladsen, og vi som overordnede kvalitetsansvarlige kan indsamle data og dermed nemmere finde frem til fejl og afvigelser og bedre forebygge dem,” siger Lisbet Qvist og fortsætter:

”Der er en stor bæredygtig gevinst i at lade være med at bruge alt det papir. Ud over at fylde rigtig meget, er papir ikke søgbart på samme lette måde som de digitale registreringer. Desuden betyder vores digitale app, at byggelederne kan bruge mere tid ude på selve pladsen fremfor på skrivebordspapirarbejde.”

Liste over top 5-fejl via digital indsamling

En af de andre udfordringer var at sikre, at den in situ-støbte koksgrå beton i bygningens fire trappekerner levede op til arkitektens høje krav – som bl.a. var at sikre en ensartet farve. Her kom den digitale indsamling af fejl via det nye Dalux-platform til hjælp:

”Da vi havde støbt ca. 50 procent af de første to trappekerner, havde jeg data nok om afvigelser på vores digitale samarbejdsplatform til at kunne begynde at analysere på det. Jeg samlede alle de registreringer, byggelederen havde lavet, og begyndte at tælle sammen. Så listede jeg top fem af fejl – én af dem var bl.a. skredne betonforme – og indkaldte herefter den ansvarlige byggeleder og hans projektleder til møde. Uden at pege fingre fremlagde jeg fejlene og sagde: ’Det er jer, der er eksperter. Hvad kan vi gøre for, at det ikke sker igen?”

”De kom med nogle meget ligetil løsninger. En af dem var at allokere en ekstra mand til at spænde ’betonmøllerne’ under støbning af trappekernen. I det efterfølgende kvartal kunne jeg se, at der var et mærkbart fald i antallet af netop den type fejl! Det er et godt eksempel på det essentielle i mit job: At have det forkromede overblik og sørge for, at vi ikke bliver ved med at begå de samme fejl om og om igen!”

Læs mere om Lisbet Qvist og BLOX i Konstruktøren nr. 2 2017