Gå til sidens indhold

Afklar dine kompetencer som nyuddannet

For at få et job som nyuddannet er det vigtigt at være bevidst om sine faglige og personlige kompetencer. Få hjælp til afklaringen her.

Mange nyuddannede har svært ved konkret at beskrive deres kompetencer, når de skal søge job og skrive et cv. Her får du en guide til, hvordan du afklarer dine kompetencer.

Afdæk faglige og personlige kompetencer

Første skridt er at finde frem til dine kompetencer ved at gennemgå og analysere din baggrund og erfaring på to områder:

  • Faglige kompetencer: Dækker over det, du kan inden for dit fag. Det er både det, du har med dig fra konstruktøruddannelsen og  evt. tidligere uddannelse og jobs. Det kan fx være, at du kan arbejde med digitalt byggeri, har viden om byggeteknik, erfaring med projektledelse og indgående materialekendskab.
  • Personlige kompetencer: Dækker alt muligt forskelligt, der beskriver, hvordan du er som menneske. Fx systematisk, iderig, nysgerrig og god til at tale med mennesker. Det er en god ide ikke kun at skrive, at du fx er systematisk, men også at give eksempler på din systematik. 

Du kan også finde inspiration ved at kigge på, hvad andre med samme baggrund som dig skriver om sig selv på LinkedIn. Se på, hvilke kompetencer de fremhæver, og om du kan finde lignende kompetencer, hvis du ser tilbage på dine egne erfaringer.

  • Hvilke kompetencer har jeg fra mine job?

    For at afklare, hvilke relevante kompetencer du har fra tidligere job, kan du du se på:

    1. Studiejob, som er konstruktørfaglige
    2. Studiejob, som ikke er konstruktørfaglige. Selvom det ikke er direkte studierelevant, kan det stadig indeholde værdifulde kompetencer i forhold til din kommende karriere
    3. Tidligere job, der har givet dig de kompetencer, som er relevante for det job, du søger
    4. Frivillige job fx i en sportsklub eller en forening, der viser, at du er ansvarlig og engageret.

     Gå punkterne igennem og beskriv kort:

    • Hvilket job bestred du?
    • Hvilke arbejdsopgaver har du løst?
    • Hvilket ansvar har du haft?
    • Hvilke kompetencer har du brugt (både faglige og personlige)?
    • Hvilke resultater opnåede du?
    • Hvad lærte du i jobbene, og hvordan kan det bruges i et kommende job?
  • Sådan laver du en kompetenceoversigt

    For at skabe overblik over, hvilke kompetencer du har, kan du lave et kompetenceskema, hvor du opsummerer alt, hvad der har med dit professionelle liv at gøre og de resultater/succeshistorier, du har haft.

    En succeshistorie er en fortælling om, hvordan du skabte et særligt resultat. Resultaterne må gerne være konkrete og målbare – fx ’Vi forbedrede vores omsætning med 35 % efter indsatsen’. Suppler hvert resultat/succeshistorie med, hvilke kompetencer du havde i spil.

    Det kan tage lang tid – måske flere dage – at finde frem til sine kompetencer og gennemgå dem systematisk.

    På grundlag af din kompetenceoversigt kan du plukke relevante kompetencer ud, som passer til det jobopslag, du vil reagere på. Du kan fx prioritere dem på en skala fra 1 til 5, hvor de vigtigste får 5. Medtag de kompetencer, du har givet 4 og 5.

    Som regel vil de udvalgte kompetencer og beskrivelsen af dem høre hjemme i dit cv, men du skal naturligvis også fremhæve nogle af de efterspurgte kompetencer i selve ansøgningen.

    Du kan løbende udfylde din kompetenceoversigt, når du opnår nye resultater. Hermed bliver den din ’kompetencebank’ og et slags brutto-cv, som du til enhver tid kan plukke fra og tilpasse til et stillingsopslag.

    Læs mere om, hvordan du skriver en god ansøgning og et godt cv.

Download

Skabelon til et kompetenceskema

Som hjælp til at afklare dine kompetencer kan du her downloade en skabelon. I skemaet kan du liste alle de kompetencer, du finder frem til og beskrive dem så kort som muligt.

Skabelon for kompetenceskema
Kontakt KF

Få hjælp til at afklare dine kompetencer

Du kan kontakte KF, hvis du ønsker sparring på dine kompetencer i forhold til jobsøgning. Skriv til kf@kf.dk eller ring på tlf. 33 36 41 50. 

Download

Jobsøgningsguide for nyuddannede

Her kan du downloade en guide i 7 trin til din jobsøgning:

  1. Afklar, hvad du kan og vil
  2. Tilpas din LinkedIn-profil
  3. Find jobbet
  4. Analysér jobopslag
  5. Skriv en motiveret ansøgning
  6. Skriv et overskueligt cv
  7. Bliv klar til jobsamtalen
Jobsøgningsguide for nyuddannede