Gå til sidens indhold

Farver præger de nye metrostationer i Cityringen

Københavns nye metrolinje, Cityringen, indvies 29. september 2019. De 17 nye stationer har fået flere farver og større individuelt præg end de hidtidige metrostationer. Bygningskonstruktør Jacob Vimpel har været med i hele forløbet fra projektering og udbud til udførelse og tilsyn med det 25 mia. kr. store anlægsprojekt.

Enghave Plads. Foto Metroselskabet, Reginaldo Fonseca Sales.jpg
Cityringens 17 metrostationer har et mere individuelt præg end stationerne på de to første metrolinjer. Desuden er loftsmønstret inspireret af den japanske papirfoldeteknik, ’origami’. Her ses metrostationen Enghave Plads. Foto: Metroselskabet & Reginaldo Fonseca Sales

Når passagerne ’ruller ned’ mod perronerne på den nye metrolinje Cityringen i København – der indvies 29. september 2019 – vil de møde 14 forskellige vægbeklædninger i forskellige farver og materialer.

Det er et design, der adskiller sig fra den eksisterende grålige metro.

Om stationernes mere farverige udseende siger bygningskonstruktør og projektleder i Metroselskabet Jacob Vimpel – der har arbejdet i Metroselskabet siden 2010 og været med i hele processen fra udbud af Cityringen til udførelse og tilsyn:

”Ideen med de forskellige udsmykninger er at give hver station et mere individuelt præg ved ’at suge’ de lokale omgivelser ned i stationsrummet. Fx er vægbeklædningen på Nørrebros Runddel gul som hilsen til den gule mur omkring Assistents Kirkegård. Frederiksberg Alle er grøn på grund af de mange træer langs alléen, og Enghave Plads har røde tegl for at matche de mange røde murstenskarrébyggerier i området. De tre stationer, der møder S-togsforbindelser, har røde terracottavægge. Og de to metrostationer, der møder andre metrolinjer, har grå vægbeklædning.”

Ovenlysvinduer som udendørsbænke

De velkendte pyramideagtige ovenlysvinduer på metropladserne har også forandret sig.

”Ovenlysene, der fører dagslys ned i metroen, er generelt to-tre gange større end ovenlysvinduerne i den eksisterende metro. Denne gang har vi nemlig ført vinduerne hen over betontværbjælkerne i loftet i modsætning til før, hvor vi monterede ovenlysvinduerne imellem bjælkerne. Desuden er ovenlysene også blevet mere flade i forhold til de pyramideformede ovenlys på de gamle metrostationer – nogen steder kan man faktisk sidde på dem.”

Rådgiverne bag arkitekturen på de 17 stationer er COWI, Arup og Systra i joint venture – CASJV. Hovedentreprenør på projektet er konsortiet Copenhagen Metro Team, CMT. Kontrakten på Cityringen blev indgået i 2011, og hele projektet har kostet knap 25 mia. kr.

Læs mere om Cityringen i Konstruktøren nr. 2 2019.

Byggefakta

  • Projekt: Cityringen i København og Frederiksberg
  • Byggeperiode: 2013-2019 (planlægning har været i gang siden 2002)
  • Antal stationer på Cityringen: 17
  • Bygherre: Metroselskabet A/S, ejet af Københavns Kommune (50 %), Frederiksberg Kommune (8,3 %) og staten (41,7 %)
  • Arkitekt og ingeniør: COWI, Arup, og Systra
  • Hovedentreprenør: Copenhagen Metro Team, CMT (ejet af Salini Impregilo)
  • Levering og styring af metrotog: Ansaldo STS
  • Pris: 24,8 mia. kr.

Læs mere om metrobyggeriet på M.dk.