Gå til sidens indhold

Regeringens Stresspanel: Ledere skal trænes i at forebygge stress

Ledere skal uddannes i at forebygge stress, og ansatte skal i mindre grad kunne kontaktes uden for arbejdstid. Det er de to nye anbefalinger, regeringens stresspanel for nylig har offentliggjort, og som næstformand i Konstruktørforeningen Kirsten Nielsen hilser velkommen.

Stress_FOTO_ Pixabay-Alexa (frog-1339892_1920).jpg
God ledelse tryller ikke stress helt væk, men kan gøre en stor forskel for medarbejderne. Alle på en arbejdsplads har dog et ansvar for at bidrage til det gode arbejdsliv, siger næstformand i Konstruktørforeningen Kirsten Nielsen. Foto: Pixabay

”Hvorfor kan en leder få lov til at stå i spidsen for flere hundrede medarbejdere uden at have relevant indsigt i trivsel og stress?”

Det spørgsmål stillede formand for regeringens stresspanel Anette Prehn i Jyllands-Posten den 29. januar, i forbindelse med at panelet fremlagde flere af sine i alt 12 anbefalinger til, hvordan man kan forebygge stress i Danmark.

De to nye anbefalinger er, at ledere skal trænes i at forebygge stress, og at ansatte ikke skal forvente at kunne blive kontaktet uden for arbejdstiden. Den først anbefaling – der høstede megen medieomtale og debat – gik på at nedlægge forældreintra.

KF: Uddannelse af ledere giver bedre ledelse

Næstformand i Konstruktørforeningen Kirsten Nielsen hilser forslaget om uddannelse af lederne velkommen.

”Inden for bygningskonstruktørernes arbejdsområder oplever vi tit, at en dygtig faglig specialist forfremmes til leder uden at være rustet til at varetage den nye rolle, med hvad den indebærer af personaleledelse og håndtering af det psykisk arbejdsmiljø. Og her vil uddannelse være til stor gavn for såvel arbejdstageren som for lederne,” siger hun og fortsætter:

”Men det er ikke altid kun arbejdsbyrden, der giver den enkelte medarbejder stress: Det kan fx også være stemningen på arbejdspladsen, uafklarede forventninger mellem ledere og arbejdstagere, usikkerhed om fremtiden eller manglende anerkendelse. Dette har måske udgangspunkt i god ledelse, men alle har et ansvar for at bidrage til det gode arbejdsliv.”

Tilgængelighed uden for normal arbejdstid i begrænset omfang

Om forslaget til, at medarbejdere som udgangspunkt ikke skal stå til rådighed uden for normal arbejdstid, siger Kirsten Nielsen:

”Det er vigtigt, at der er respekt for balancen mellem arbejdsliv og fritid. Stress ses ofte som et resultat af ubalance mellem arbejdsliv og fritid.”

”Det er også vigtigt, at der er en forventningsafstemning mellem arbejdsgiver og arbejdstager i forhold til tilgængelighed. Men som udgangspunkt skal arbejdsgiveren ikke regne med at kunne få fat på de ansatte uden for almindelig arbejdstid.”

”Dog er der i byggebranchen nogle typer af arbejdssituationer, hvor det er hensigtsmæssigt, at man kan blive kontaktet på den ene eller anden måde uden for normal arbejdstid. Men begge parter skal være enige om dette forhold, og det skal høre til undtagelsen og ikke til reglen, at man bliver kontaktet i sin fritid.”